Kannanotto restonomikoulutuksen leikkauksiin

Akavan Erityisalat ja Suomen Restonomit: Restonomikoulutusta leikataan liikaa

Suomen Restonomit – SURE ry ja Akavan Erityisalat ry ovat pettyneitä opetus- ja kulttuuriministeriön suunnitelmiin ja tapaan vähentää restonomi- eli matkailu-, ravitsemis- ja talousalan koulutusta Suomessa. Esitetyn 36 prosentin leikkauksen sijaan leikkaustarve on liittojen mukaan korkeintaan kymmenen prosenttia. Lisäksi koulutusta tulee liittojen mukaan tarjota kattavasti koko maassa.

Restonomeja edustavat ammattiliitot vaativat, että restonomikoulutukseen tehtävät uudistukset ja aloituspaikkavähennykset palautetaan uuteen valmisteluun, jossa aidosti kuullaan koulutuksen järjestäjiä, alueellista elinkeinoelämää sekä restonomeja.

– Opetus- ja kulttuuriministeriö on painottanut, että ammattikorkeakoulujen aloituspaikkoja kohdennetaan alueellisiin ja valtakunnallisiin tarpeisiin. Tämä ei toteudu restonomien aloituspaikkajaossa, mikäli ministeriön esitys menee läpi. Miten voi olla mahdollista, että suuri osa Suomesta jätetään kokonaan vaille matkailu-, ravitsemis- ja talousalan korkeakoulutusta, kysyy Suomen Restonomit - SURE ry:n puheenjohtaja Arto Hiltunen.

– Ei ole kenenkään etu, että vähennykset toteutetaan juustohöyläperiaatteella koko koulutuksesta, vaan yksittäisten koulutusohjelmien merkitystä on pohdittava myös alueellisen työvoimatarpeen pohjalta. Koulutustehtävän lisäksi ammattikorkeakoulujen tulee tukea ympäröivän alueen kehitystä, elinkeinoja ja työelämää. Nyt ministeriö on valmis näivettämään tämän kehittämistyön suuresta osasta Suomea. Ministeriön tuomion saaneilla alueilla kuolee samalla mahdollisuus kehittää alalle uutta yritystoimintaa, innovaatioita ja sitä kautta työpaikkoja, huomauttaa Akavan Erityisalojen toiminnanjohtaja Salla Luomanmäki.

Kannanotto luettavissa kokonaisuudessaan täältä:
Restonomikoulutusta leikataan liikaa.pdf

Liity Suren jäseneksi